شنبه 8 اردیبهشت 1403

بهترین روتین مراقبت از پوست خشک

بهترین روتین پوست خشک چیست؟ هر نوع پوستی چالش خاص خود را دارد. معمولا پوست های چرب و مستعد به آکنه بیشتر مورد توجه قرار دارند و بیشترین راهکارهای مراقبتی برای پوست چرب ارائه میشود. اما اگر با مشکلات پوست خشک و دهیدراته آشنا باشید میدانید که مراقبت از پوست خشک و مراقبت از آن چالش برانگیز تر از پوست چرب است.

پوسته پوسته شدن، حساسیت و التهابات ناشی خشکی بیش از حد پوست و پیری زودرس همگی مشکلات ناشی از دهیدراته بودن پوست هستند. درمان خشکی پوست اگر به دلیل مصرف داروهای خاص یا مشکلات هورمونی نباشد به راحتی با انجام یک روتین ساده در روز و در شب امکان پذیر است.

اگر پوست خشکی دارید و میخواهید با بهترین روتین پوست خشک و بهترین محصولات مراقبت از پوست خشک آشنا شوید ادامه این مطلب از میلانالیست را از دست ندهید.

بهترین روتین پوست خشک و دهیدراته

روتین پوست خشک و دهیدراته

آیا پوست من خشک است؟

مهمترین نکته برای داشتن روتین مناسب، تشخیص صحیح نوع پوست است. خشکی پوست می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد و گاهی اوقات دهیدراته بودن پوست ناشی حساسیت به مواد غذایی، مصرف آنتی بیوتیک ها، نوشیدن مقدار کم آب در طول روز، شستشوی بیش ار حد صورت، سیگار کشیدن و بسیاری موارد دیگر که ناشی از عادات و سبک زندگی نادرست است باشد.

اگر این موارد باعث شده تا پوستتان خشک شود قبل از اینکه به دنبال روتین پوستی باشید باید با نظر پزشک و با انجام آزمایشات لازم دلیل خشکی پوستتان را پیدا کنید. اما اگر از وضعیت سلامتی خود آگاه هستید و  جنس پوستتان در هر شرایطی خشک و نامرطوب است باید بدانید که پوست شما به طور ژنتیکی خشک است.

پوست های خشک و دهیدراته معمولا پس از شستشو کاملا خشک میشوند و خاصیت ارتجاعی کمی دارند. حساسیت به مواد آرایشی و خارش پوست نیز از دیگر نشانه های پوست خشک است.

برای درمان خشکی پوست نیازی نیست سرتان را زیاد شلوغ کنید و از اکتیوها و محصولات متنوعی در روتین روزانه استفاده کنید. این کار اصلا توصیه نمی شود و حتی باعث بروز حساسیت بیشتر و التهابات بیشتر در پوست میشود. در ادامه با ما همراه باشید تا به طور کامل روتین مناسب پوست خشک در شب  و روز را برایتان توضیح دهیم.

مراحل روتین پوست خشک به ترتیب

روتین پوست خشک در روز و در شب باید به صورت گام به گام و با ترتیب خاصی انجام شود. اگر ترتیب روتین پوستی رعایت نشود نتیجه‌ای که انتظار داریم حاصل نمیشود. روتین صحیح پوست خشک (شب و روز) باید به صورت زیر باشد:

بهترین روتین پوست خشک در روز

روتین پوست خشک در روز باید شامل محصولات مراقبتی و محصولات آبرسان باشد تا رطوبت پوست در طول روز به طور کامل تامین شود. روتین پوست خشک در روز به ترتیب عبارت است از:

1. شستشوی کامل و پاکسازی پوست: اولین و مهمترین مرحله در هر نوع روتین پوستی شستشوی کامل صورت و پاکسازی پوست از آلودگی‌ها، چربی های اضافی و مواد آرایشی است.

اگر پوست به طور کامل تمیز نشود و آلودگی های رسوب شده در منافذ پوست تخلیه نشوند استفاده از سرم ها و کرم های تقویت کننده برای پوست کاملا بی فایده خواهد بود.

شستشوی پوست در روز برای پوست خشک فقط باید توسط ژل شوینده مخصوص پوست خشک انجام شود. همچنین اگر بجز خشکی و دهیدراته بودن مشکل دیگری مانند جوش و منافذ باز ندارید بهتر است با آب خالی پوست صورتتان را بشویید و از ژل شوینده استفاده نکنید. استفاده از شوینده های متعدد برای پوست خشک در روتین صبحگاهی خشکی پوست را دوچندان میکند.

2. سرم هیالورونیک اسید: دومین مرحله از روتین روز برای پوست خشک که در واقع مرحله درمان خشکی پوست است استفاده از سرم هیالورونیک اسید. سرم هیالورونیک اسید به بمن آبرسان معروف است و در درمان خشکی پوست محصولی بی نظیر است.

این محصول نه تنها در برطرف کردن خشکی و ترک های پوست موثر است بلکه به دلیل آبرسانی عمیق پوست چروک های ریز را پر میکند و روند پیری پوست را تا حد زیادی کاهش میدهد.

3. کرم مرطوب کننده مخصوص پوست خشک: پس از استفاده از سرم آبرسان و پس از 20 دقیقه باید از کرم آبرسان و مرطوب کننده استفاده کنید. اگر از کرم آبرسان استفاده نکنید سرم هیالورونیک اسید تبخیر میشود و به صورت کامل به لایه زیرین پوست نفوذ نمی کند.

4. ضد آفتاب: و اما مهمترین روتین روز چیزی جز ضدآفتاب بی رنگ نیست. برای محافظت از پوست و جلوگیری از ایجاد لک و مشکلات پوستی که به دلیل نور آفتاب بوجود می‌آیند حتما از کرم ضد آفتاب (ترجیحا بی رنگ) استفاده کنید.

بهترین روتین پوست خشک در شب

روتین روز و شب برای پوست خشک تقریبا مشابه است. تنها تفاوت روتین شب و روز در پوست خشک پاکسازی پوست است که در شب باید باید کامل‌تر انجام شود. روتین پوست خشک در شب به ترتیب زی است:

1. شستشوی سه مرحله‌ای پوست: در طول شب به دلیل استفاده از ضد آفتاب و کرم پودر منافذ از مواد آرایشی کاملا پر میشود. برای شستشوی کامل پوست و آماده کردن پوست برای آبرسانی باید این منفذ به صورت کامل پاکسازی شوند.

مهمترین روتین شب در واقع شستشوی صحیح پوست است. شستشوی پوست در شب باید طی سه مرحله انجام شود. مرحله اول استفاده از میسلار واتر است. با استفاده از یک پد سکه‌ای آغشته شده به میسلار واتر تمامی آلودگی ها و مواد آرایشی را بر روی پوست پاک کنید.

پس از آبکشی میسلار واتر از یک ژل شستشوی مخصوص پوست خشک برای پاک کردن کامل پوست استفاده کنید. در مرحله آخر شستشو از تونر مخصوص پوست خشک برای تنظیم PH پوست و پاک کردن منافذ پوست استفاده کنید. تونر علاوه بر پاکسازی منافذ، پوست را شاداب میکند و به مرور زمان منافذ باز پوست را نیز جمع کنید.

2. کرم دور چشم: کرم دور چشم برای رفع پف، تیرگی و چروک های دور چشم در روتین شب بهتر است باشد. کرم دور چشم در روتین افراد بالای 25 سال به دلیل جلوگیری از تیرگی اطراف چشم و چن و چروک های پر کلاغی باید قرار داشته باشد.

3. کرم آبرسان: کرم آبرسان در روتین روز و شب برای پوست خشک بسیار مهم است. آبرسانی که حاوی روغن جوجوبا، عصاره بابونه، نیاسینامید، ویتامین C و عصاره های آبرسان باشد برای تغذیه پوست در طول شب بسیار مفید خواهد بود.

4. کرم مرطوب کننده: سرم ها و کرم های آبرسان پس از استفاده تا حدودی تبخیر میشوند و به صورت کامل جذب پوست نخواهند شد. برای جلوگیری از این موضوع استفاده از یک آبرسانی که حاوی مرطوب کننده باشد ضروری است.

اگر آبرسانی که استفاده میکند خاصیت مرطوب کنندگی ندارد بهتر است به صورت جداگانه یک کرم مرطوب کننده مخصوص پوست خشک برای صورت تهیه کنید و پس از آبرسان به پوستتان بزنید.

روتین پوست خشک و لک دار

روتین پوست خشک و لک دار

لک های پوستی از مشکلات رایج پوست هستند و دلایل زیادی میتواند در بوجود آمدن آنها دخیل باشد. تغییرات هورمونی، حساسیت به مواد آرایشی سنگین، سیگار کشیدن، مصرف بیش از حد غذاهای چرب و فست فودها، لک های بارداری، لک های ایجاد شده به دلیل جوش زدن از رایج ترین دلایل لک های پوستی هستند.

برای درمان لک و تیرگی پوست میتوانید به صورت هفتگی از لایه بردار AHA استفاده کنید و در روتین صبحگاهی از سرم ویتامین C و محصولاتی که حاوی عصاره شیرین بیان هستند استفاده کنید. همچنینی استفاده از سرم و کرم های ضد لک در درمان لک بسیار موثر هستند.

روتین پوست خشک و جوشدار

پوست خشک معمولا جوش و آکنه ندارد اما گاهی اوقات به دلیل تغییرات هورمونی و خشکی بیش از حد پوست شاهد ایجاد جوش در پوست های دهیدراته هستیم. اصلی ترین عامل جوش زدن در پوست های خشک دهیدراته بودن پوست است.

به همین خاطر آبرسانی پوست و استفاده از سرم آبرسان هیالورونیک اسید در جلوگیری از ایجاد جوش در پوست های دهیدراته بسیار موثر است. اگر مدام جوش میزنید و پوست خشکی دارید بهتر است همانند روتین پوست چرب از کرم ضد جوش فقط در محل جای جوش استفاده کنید و پس از بهبود پوست از یک کرم ترمیم کننده برای ترمیم جای جوش و روشن شدن پوست استفاده کنید.

خشکی پوست و ارتباط آن با تغذیه

تغذیه روی هر چیزی در بدن تاثیر خودش را دارد و پوست صورت نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر پوست بسیار خشک و حساسی دارید بهتر یک نگاهی به تغذیه و سبک زندگیتان داشته باشید.

اگر مصرف موادی مانند نمک، شکر، کافئین، غذاهای پر کالری، نوشیدنی های گازدار، گلوتن و الکل در روتین غذایی شما زیاد است باید بدانید که یکی از دلایل خشکی پوست شما ناشی از سبک زندگی و مصرف مواد غذایی ناسالم است.

برای جبرانی خشکی پوست هر روز 8 لیوان آب بنوشید و از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین های مفید برای پوست استفاده کنید. مصرف ماهی به جای گوشت قرمز برای تغذیه پوست بسیار مفید است. اسفناج، آووکادو، آلوئه‌ورا، خیار، روغن نارگیل و روغن زیتون از جمله مواد غذایی هستند که به سرعت خشکی پوست را کاهش میدهند.

اشتباهاتی که خشکی پوست را چند برابر میکند!

  • شستشوی بیش از حد پوست و استفاده از شوینده های نامناسب مانند شامپو بچه، صابون و دستمال مرطوب به جای ژل شستشوی مناسب پوست خشک
  • شستشوی صورت با آب داغ به جای آب ولرم مایل به خنک
  • استفاده از محصولات حاوی پارابن، مواد عطری و الکل
  • استفاده از اسکراب های خشن و لایه برداری بیش از حد در طول هفته
  • در پوست خشک بهتر است صبح ها با آب خالی پوستتان را شستشو دهید و از شوینده های سنگین استفاده نکنید.
  • مصرف مواد غذایی مضر و ناسالم
  • مصرف کم آب در طول روز

سوالات متداول

قیمت روتین پوست خشک چقدر است؟

قیمت روتین پوست خشک با توجه به برند محصولات و تعداد محصولاتی که با توجه به نیاز به پوست باید روتین استفاده شود متفاوت است. به طور کلی برای یک روتین چهار مرحله‌ای با بودجه‌ی 1 تا 2 میلیون تومان می توانید محصولات خوب و با کیفیتی تهیه نمایید.

بهترین محصولات مراقبتی برای پوست خشک شامل چه چیزهایی است؟

بهترین روتین برای مراقبت از پوست باید شامل محصولاتی باشد که در ترکیبات آن از هیالورونیک اسید و مواد مرطوب کننده استفاده شده باشد. همچنین وجود ترکیباتی مانند الکل، پارابن و ترکیبات خشن میتواند در پوست خشک حساسیت و التهاب ایجاد کند.

علائم پوست خشک چیست؟

مهمترین علائم پوست های خشک و دهیدراته ترک خوردن پوست، حساسیت و قرمزی های بی دلیل، احساس کشیدگی پس از شستشو و خارش پوست است. همچنین افرادی که پوست خشک دارند به دلیل کمبود آب در منافذ پوست در سنین جوانی به چروک های ریز در اطراف چشم و خط لبخند دچار میشوند.

سخن آخر

برای درمان خشکی پوست نیازی نیست وسواس زیادی به خرج دهید و از روتین های سنگین و محصولات متنوع استفاده کنید. همین که پوستتان را به صورت عمیق آبرسانی کنید پس از مدت کوتاهی شاهد نتایج فوق‌العاده‌ای خواهید بود.

جا دادن مواد غذایی مفید در برنامه غذایی، سبک زندگی سالم و رعایت روتین مناسب برای پوست خشک تا حد زیادی به شادابی و سلامت پوست میکند. در مقاله بهترین روتین پوست خشک و دهیدراته هر آنچه که برای مراقبت از پوستتان نیاز داشته باشید را توضیح داده‌ایم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *